OUT·SIDE’22: VOIDS, Die Musikalische Opfer

Alberto Bernal, Continuum XXI

VOIDS: Die Musikalisches Opfer

Dissabte, 19 de novembre de 2022, 19 h, Centre d’art Tecla Sala (L’Hospitalet de Llobregat)

Un dels principals nexes d’unió entre els diferents cicles de peces que conformen el catàleg d’Alberto Bernal és la recerca i la deconstrucció del límit entre l’estètica i la sociopolítica. En el cas de la sèrie VOIDS això es manifesta a través de la idea d’anticomposició: agafar obres canòniques de la història de la música occidental i esborrar fragments de les partitures.

Bernal col·laborarà amb l’ensemble Continuum XXI, un grup d’instruments històrics centrat en la interpretació de música antiga i contemporània, per realitzar una nova versió de VOIDS a partir de Die Musikalisches Opfer, de J.S.Bach.

Moisés Maroto, flauta de bec
Adrián Pineda, violí barroc
Darío Tamayo, clave
Óscar Gallego Covarrubias, viola de gamba
Alberto Arroyo, direcció artística
Continuum XXI

 

Des de la seva fundació, l’ensemble combina el repertori contemporani amb obres de l’Edat Mitjana, del Barroc i del Renaixement en els seus concerts a Alemanya i a Espanya. Amb la seva original formació ha estrenat peces de diverses estètiques i formats (electrònica, vídeo, poesia, improvisació), tot mostrant un ampli ventall de possibilitats expressives de l’ensemble. Continuum XXI també ha estrenat diverses peces escrites originalment per a instruments històrics. Tal és el cas de les peces dels compositors Peter Ablinger, José M. Sánchez-Verdú, Alberto Bernal, Sergio Blardony o Sandra Lanuza.

Des del 2018, Continuum XXI ha format part del “Programa de Suport a la Música Contemporània” del Consell Musical Alemany (Deutscher Musikrat, Förderprojekte Zeitgenössische Musik) com a iniciativa jove i innovadora, el qual es refereix a l’ensemble en els termes següents: “Ha estat un gran concert amb un programa inusual, descobriments nous i interessants i, tot, interpretat amb un nivell elevadíssim”.

Continuum XXI ha guanyat la residència Cesar-Etopia Labs 2020 i ha publicat el treball interdisciplinar Continuum XXI: TRACES amb l’artista visual i compositor Joan Gómez Alemany. L’ensemble ha estat entrevistat també a RNE (Música Viva) a la revista online SulPonticello, i ha estat seleccionat per al prestigiós Libro de Oro de la Música Española (Melómano). Actualment treballa estretament amb compositors de contrastada trajectòria, dels quals realitzarà estrenes absolutes a Alemanya. A més, col·labora amb artistes d’altres disciplines, com el col·lectiu de teatre “theatrale subversion”, en els seus programes Ritual Reloaded o Música  de los extremos.

 

web de Continuum XXI

Alberto Bernal

 

Compositor o artista sonor de procedència clàssica i variades influències, amb treballs emmarcats a prop del punt d’inflexió entre situacions de concert i altres disciplines com la instal·lació, la performance o el videoart.

Comença els seus estudis musicals a Madrid i Salamanca i es trasllada posteriorment a Alemanya, on estudia Composició i Música Electroacústica amb Mathias Spahlinger, Mesías Maiguashca i Peter Ablinger.

La seva obra és, principalment, una cerca i desconstrucció del límit entre allò estètic i allò sociopolític, així com entre els diferents àmbits perceptius tradicionals (so, imatge, paraula, percepció quotidiana).

El seu treball ha estat presentat en diversos llocs d’Europa, Amèrica i Àsia i ha estat també reconegut per diversos premis i beques: Festival Internacional de Dasmstadt (2002 i 2004), Fundació Humboldt, DAAD/Fundació La Caixa, Ministeri de Cultura, Institut Goethe, Comunidad de Madrid, SWR Stuttgart, Academia Europea, Residencia de Estudiantes, Casa Velázquez o Matadero de Madrid.

Juntament amb la seva activitat com a compositor, manté un treball intens com a divulgador, tot publicant regularment articles en diversos mitjans i impartint cursos i conferències sobre composició, estètica, anàlisis i nous mitjans en diverses institucions. Actualment ensenya composició al Conservatori Superior de Música d’Aragó i dirigeix el Máster en Composición con Nuevos Medios del CSKG (Madrid). Des de 2017 comissaria la sèrie VANG-Músicas en Vanguardia.

 

web d’Alberto Bernal